#ISU PANAS: Hina Islam dalam Facebook,perlukah kita balas dengan mengutuk ?



Komen diatas diperolehi daripada status mengenai dakwaan pihak Hong Leong Bank yang tidak membenarkan pekerjanya menunaikan solat ketika waktu kerja. Namun, beberapa pengguna Facebook telah memberiakan komen yang tidak bertanggungjawab dengan menghina agama Islam.

" I wonder how to work with so many prayer breaks ! Might as well don't work and stay at home. After all, Allah will drop food and money from the heaven ! haha " - Peter Ha

Dan komen yang betul-betul menimbulkan kemarahan orang Islam yang membacanya datang daripada komen Desmond Yongkor.

" Kalau asyik sembayang saja sampai 5 waktu . . . rugilah majikan bayar gaji . . . majikan bayar gaji pekerja untuk kerja . . . bukan bayar gaji untuk sembayang . . bodoh punya ISLAM " - Desmond Yongkor

Kini komen Desmond Yongkor terseber luas di alam maya dan ramai yang mahukan Desmond Yongkor diberkas secepat yang mungkin. Namun Desmond Yongkor dikatakan menggunakan akaun palsu dan sebelum ini juga beliau didakwa sering membuat provokasi kepada individu politik. Namun,kali ini provakasi yang dibuat oleh beliau dianggap terlalu melampau dan perlu disiasat.

Antara komen tindak balas daripada pengguna Facebook ialah seperti berikut ;

" Agama rasmi Negara Malaysia ISLAM namun kebebasan beragama boleh. Tetapi tidak boleh menghina agama yang lain.INI sudah salah dalam perlembagaan Negara.Boleh dihukum walaupun cuma di Facebook " - Abdul Wahab

Difahamkan bahawa laporan polis telah dibuat melalui bebarapa NGO dan individu.

" Ambil tindakan terus . . org mcm ni boleh menyebabkan isu perkauman . . " - Alif Jeffmin

" RUM sebagai organisasi kesatuan sekerja yang diiktiraf akan membuat lapuran polis sebentar lagi di Balai Polis Brickfield, Tkasih Datuk kerana memaparkan perkara ini. " - Suara Rum

Semoga identiti beliau dapat didedahkan agar menjadi pengajaran untuk tidak mempermainkan sensetiviti agama di negara ini. Banyak komen yang negatif daripada yang positif. Cuba berfikir positif. Jangan hanya pandai komen membabi buta. Jadilah seorang Muslim yang boleh menjadi contoh kepada orang yang bukan beragama Islam bukan menjadi tukang komen yang kurang ajar seperti beberapa komen dibawah ini.

" xpyah report,,senang je nk ajar org mcm ni,,jmp langar je,,ckap xbrguna,,CHINA KAFIR biase lh " - Otak Mati

" Dah dasar kafir anjing cm nila . . . . " - Rusdhee Diing

" sumbat je mulut dia ngn najis khinzir....kurang ajar sgt . . . !! " - Rina Royy

" Haramjadah ben0 kapir lahanatullah ni " - Rukiah Othman

Menjadi contoh kepada orang yang bukan beragama Islam tidak susah sangat.Apa kurangnya kita, jika menghina dan mengutuk orang lain. Diri itu dah suci sangat ke ? Dah pasti masuk syurga ke ? Jadilah, positif membantu dalam memperbetulkan fakta. Beri ruang untuk memahami sesuatu keadaan. Jangan asyik menceraca saja. Yang mengutuk dan menghina itu pasti dapat pahala ke ? Dalam Al-Quran ada ajar menghina mengutuk orang lain ke ? Namun, masih ada orang yang berfikiran positif seperi komen yang terdapat dibawah ini.

" Yg ramai2 komen nk mengamuk knp...dia x islam. Dia x pernah dirikan solat. ..sbb tu dia x tau. Yg mengaku Islam sendiri x solat. Nk marah2 knp. Yg betulnya...beritau dia apa itu solat. 5 waktu masa bila. Bkn 5 waktu tu sepanjang waktu kita bekerja. Errrr...yg kat cni yg marah2 ni cukup x solat 5 waktu nya......ada yg g solat Jumaat. ..tp x masuk pun dlm masjid. Duk kat luar...hisap rokok...borak2. Jgn kata sya tipu...sbb sya pernah singgah masjid time solat jumaat. Sedihnya tgk anak2 muda...yg pangkat bapa pun sama juga.Nk tmbh sikit lg...hari ni mungkin dia kafir laknat. Tp kalau Allah nk beri hidayah esok lusa...dia mungkin lebih baik dari kita yg mencaci dgn kata2 yg buruk. Kita yg mengaku Islam ni pun belum tentu tempat kita di mana. Jadi sebelum marah dgn kata2 yg x elok...tgk dan check diri kita dahulu. Contoh dah ada...Sayidina Omar...baginda adalah musuh Islam sebelum nya...tapi akhirnya baginda termasuk sahabat nabi dan menjadi khalifah arrasyidin " - Azie Rahman

" Kadang2 org Islam juga bg gambaran x baik berkenaan Islam. Solat yg x smpai 10 minit tp hilang lebih setengah jam. Boleh solat zohor waktu rehat makan tengahari xnak solat. Dah masuk waktu kerja baru nak solat. Perbuatan dan amalan yg baik juga suatu dakWah. Mungkin lg berkesan daripada ceramah dan tazkirah. " - Henry Chong

" Perlu ke mencarut ? Seorang mukmin bukanlah tukang mencela,tukang melaknat orang, tukang berkata kotor dan berkata rendah (Riwayat Tarmizi) " - Yana Hafizz

" Dah dia kafir...neraka sudah tentu...kita ni yg belum tentu...lebihkan usaha utk ke arah Syurga Allah.....doakan semoga Allah beri hidayah pada dia utk terima Islam..bukan kutuk dia mcm tu...menghina mencaci tidak diajar dlm ISLAM...Rasulullah S.A.W juga x memaki hamun org kafir " - Sharifah Fadzilah

Credit
Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner

0 comments: