#RENCANA ~ Kurang pemasaran punca produk tidak bertahan lama?

AKTIVITI pemasaran adalah elemen paling penting dalam perniagaan terutama kepada perniagaan atau usahawan baharu yang bertujuan untuk memperkenalkan jenama kepada orang ramai.

Syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) merupakan perniagaan yang semakin bertambah sejak kebelakangan ini.

Lambakan produk yang seumpamanya juga turut bertambah, umpama cendawan yang tumbuh selepas hujan.

Demikian itu, wujud persaingan sesama PKS yang semakin mencabar untuk terus kekal dalam pasaran tempatan mahupun luar negara.

Syarikat yang berani melabur sejumlah wang yang banyak untuk jenama dan produk mungkin mampu untuk kekal. Manakala yang tidak akan menerima nasib sebaliknya.

Dewasa ini, terdapat pelbagai jenis aktiviti pemasaran yang boleh dilakukan oleh PKS mengikut bajet. Ada yang percuma dan ada yang berbayar. Pilihan di tangan usahawan.

Usahawan boleh membuat pilihan berdasarkan bajet, ada yang pilih pemasaran berbayar dan pemasaran tanpa kos.

Apa juga teknik atau kaedah pemasaran yang dilakukan ia pasti mendatangkan keuntungan kepada peniaga.

Caranya mudah hanya dengan mengumpul ilmu pengetahuan terlebih dahulu tentang pemasaran sebelum menghasilkan produk.

Oleh itu, adalah penting usahawan itu sendiri mempunyai pengetahuan luas tentang pemasaran sebelum menghasilkan produk dalam berhadapan persaingan yang mencabar kebelakangan ini.

Apakah nasib jenama yang pemasarannya suam-suam kuku? Mampukah syarikat atau produk itu bertahan? Atau kesudahannya terkubur terus dan kembali bangkit dengan produk dan jenama baharu lain?

Usahawan perlu kumpul ilmu

Budaya terikut-ikut dengan orang, ramai usahawan terlepas pandang kaedah mengenal pelanggan.

Ketua Pegawai Eksekutif Akademi ADZ, Norhadira Zainodin berkata, usahawan mengambil risiko dengan melaburkan wang bagi mengeluarkan produk tanpa memikirkan kaedah pemasaran produknya.

Menurutnya, untuk menjadi usahawan, mereka perlu mengetahui empat elemen penting iaitu kenali pelanggan, pemasaran, ilmu sourcing dan membangunkan produk.

"Rata-rata usahawan tidak mengikut langkah sepatutnya, mereka melaburkan sejumlah wang yang banyak untuk keluarkan produk terlebih dahulu dan hanya memikirkan aktiviti pemasaran kemudian. Itu adalah salah," katanya.

Menurutnya, setiap usahawan perlu mengumpul ilmu terlebih dahulu menerusi kelas-kelas keusahawanan.

Katanya, daripada itu, usahawan dapat maklumat dan ilmu yang betul bagi membawa ke arah kejayaan produk.

"Pemasaran itu juga lebih ke arah mengenali siapa pelanggan kita, selain itu, ia juga merupakan satu bahan atau medium yang usahawan gunakan untuk memasarkan atau mempromosikan produk kepada orang ramai," katanya.

Norhadira berkata, pemasaran penting dalam perniagaan tidak mengira jenis produk.

"Isunya sekarang, ramai usahawan tidak memulakan langkah yang betul. Mereka tidak kenali pelanggan," katanya.

Oleh itu, setiap usahawan perlu mempunyai ilmu pemasaran bagi membantu jenama dikenali dan dipercayai ramai.

Norhadira berkata, terdapat banyak kaedah pemasaran boleh digunakan oleh usahawan untuk mempromosikan produk.

"Ada yang memerlukan kos yang tinggi dan ada juga tanpa kos. Tanpa kos adalah dengan membina jenama diri sendiri, bila orang kenal kita, orang akan percayakan produk kita," katanya.

Selain itu, pemasaran juga boleh dilakukan dengan mengedarkan produk secara percuma kepada pelanggan.

"Cara ini, secara tidak langsung memudahkan jenama kita dikenali ramai.

"Tidak semuanya pemasaran memerlukan pengeluaran kos yang tinggi, ia bergantung kepada ilmu usahawan, sebab ilmu itu penting," katanya.[SH]

Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner

0 comments: